Iedereen heeft visie

Visie is een duur woord voor 'het plaatje in je hoofd'.


Hoe zie je het voor je? Welke kant wil je op? Hoe ziet jouw leven, je gezin, je bedrijf, je voetbal-elftal eruit als het aan jou zou liggen? Dit zijn allemaal voorbeelden van (een) visie. De crux zit hem er dus niet in dat je geen visie zou hebben, maar meer dat je je visie niet gebruikt - of dat je visie niet klopt.


Veel bedrijven en andere organisaties werken vanuit wat ze te bieden hebben. Zo maken ze mooie schoenen, en is hun marketingstrategie samen te vatten in één woord: 'hebben?' Een paar bedrijven werken vanuit visie. Een voorbeeld van de visie van een schoenfabrikant zou kunnen zijn: 'iedereen is mooi en minder moe dankzij onze schoenen'.


Het leuke van visie is dat je het overal op los kunt laten, maar pas écht leuk wordt het als je het aandurft om visie te ontwikkelen op je eigen carrière. Wat wordt jouw handtekening in de organisatie waar je voor werkt? Welke verandering in het landschap breng jij teweeg? En voor ondernemers: wat laat je achter? Doe je het voor de villa en het grindpad (prima hoor!) of voel je iets wat lijkt op urgentie of relevantie?


Durf!